Comunitats Energètiques

Comunitat Energetica

cooperativitzem l'energia des de L'ess

Necessitem canviar la manera de consumir l’energia.

El model actual, basat en cremar combustibles fòssils, és un dels principals responsables del canvi climàtic. El 64% de les emissions mundials de Gasos d’Efecte Hivernacle és CO2 provinent dels combustibles fòssils i la indústria. Si canviem la font d’energia, podem mitigar el canvi climàtic.
Els combustibles fòssils (petroli, gas natural i carbó) són recursos limitats, que han començat un procés d’esgotament i cada vegada la producció serà menor i més costosa.
A més, els combustibles fòssils no es troben per tot el territori, no es consumeixen de manera equitativa i del seu ús se’n deriven conflictes geopolítics amb greus conseqüències per la vida i la salut de les persones a escala mundial.
La transició energètica és una aposta (política, econòmica, tècnica i social) per reduir el consum d’energia, utilitzar processos i equips d’alta eficiència, i substituir les fonts d’energia actuals per energies renovables. Implica un canvi de paradigma.

¿Què és una comunitat energètica?

Les comunitats energètiques són grups de persones i d’actors, que s’uneixen per generar i consumir energia de manera local i col·lectiva. És un element clau de la transició energètica perquè fomenta l’empoderament de la ciutadania, l’eficiència energètica i el consum d’energia renovable, alhora que genera comunitat.
La finalitat d’una comunitat energètica és el benefici col·lectiu (ambiental, social i econòmic) per sobre del benefici financer. La majoria de comunitats s’organitzen en cooperatives, associacions i societats. Hi poden participar múltiples actors, com ara un grup de veïnes i veïns, un ajuntament, entitats o empreses.

Beneficis d’una comunitat energètica:

• Menys emissions, menys canvi climàtic, més seguretat, més equitat.
  • La presa de decisions és local i de les persones de la comunitat.
  • Hi pot haver diversos projectes: generació fotovoltaica per autoconsum col·lectiu, cotxes elèctrics per compartir, rehabilitació de façanes
  • Gaudir d’una comunitat on es poden reduir desigualtats, tot ajudant persones en situació de vulnerabilitat i/o pobresa energètica.

Reptes presents:

• La legislació no està totalment definida (però hi ha directives europees).
  • És poc conegut per la població.
  • Cal posar d’acord diverses persones i/o entitats
    Cal una inversió inicial per dur a terme la instal·lació renovable.
  • Hi ha tràmits que poden resultar feixucs.

Algunes solucions als reptes són: delegar decisions a una persona gestora energètica, cercar finançament públic i/o privat per la inversió inicial, fer campanyes de divulgació o col·laborar amb iniciatives existents.

Casos d’èxit

Hi ha moltes comunitats energètiques a Europa, a Espanya i a Catalunya. És una tendència en creixement i existeixen molts casos d’èxit:

La federació Rescoop integra 2.250 cooperatives i un total de 1,5 milions de persones que són actives en la transició energètica. Les primeres cooperatives van sorgir a Dinamarca, Alemanya i Gran Bretanya, entorn d’un projecte local de generació renovable.

A l’estat espanyol, trobem l’exemple de Medina de Pomar Genera on veïns, ajuntament i pimes compten amb generació fotovoltaica, eòlica, hidroelèctrica, 4 punts de recàrrega, emmagatzematge i gestió de la demanda.

A Catalunya, tenim el referent de Som Energia, comunitat energètica en forma de cooperativa, que compta amb més de 80.000 persones sòcies, la qual genera, consumeix i comercialitza electricitat d’origen renovable. També podem destacar el cas de Balenyà sostenible, una cooperativa a la comarca d’Osona que inclou generació renovable i mobilitat elèctrica compartida. A Lleida, la comunitat energètica Vilanoveta constituïda com associació que ha fet compres col·lectives d’instal·lacions fotovoltaiques i està duent a terme un procés de crida i d’enxarxament per tal de tenir autoconsum col·lectiu.

La creació d’una comunitat energètica

És necessari tenir motivació, ser un grup de persones amb un propòsit comú, tenir capacitat de constituir-se legalment, elaborar un pla de governança, elaborar estudis de disseny i viabilitat, tenir capacitat d’inversió directa o a través de tercers, tenir una pla de gestió i tenir la capacitat de resoldre conflictes que puguin aparèixer.

Passos necessaris:

1. Creació del grup motor
  2. Dinamització del procés participatiu
  3. Pla de governança
  4. Disseny tècnic i gestió administrativa – Prototipus dels primers passos
  5. Estudis de disseny i viabilitat
  6. Finançament
  7. Constitució de la comunitat energètica
  8. Gestió i manteniment

T’animes?

Si estàs interessat/da en rebre més informació o participar en el grup motor d’una Comunitat Energètica a Cornellà, envia’ns un correu a comunitatenergetica@fundaciolabastida.org i ens posarem en contacte amb tu.

Entre totes, construïm un futur més sostenible a Cornellà!

Promou:

Finança: